Ewolucja kształcenia podyplomowego w Polskim sektorze medycznym: wpływ nowej ustawy na lekarzy i pielęgniarki

Nowelizacja ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego (CMKP), uchwalona przez Sejm 27 listopada 2024 roku, zwiastuje przełom w systemie edukacji medycznej w naszym kraju. Głównym zamysłem tej reformy jest skonsolidowanie procesu szkoleniowego dla różnych zawodów medycznych, w tym lekarzy, pielęgniarek i położnych.

Zgodnie ze zmienioną ustawą, odpowiedzialność za kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych zostanie przeniesiona od dotychczasowego Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych do CMKP. Ta instytucja ma do spełnienia ważną rolę – odpowiada za koordynację i kontrolę szkoleń dla szerokiej grupy osób pracujących w służbie zdrowia, począwszy od lekarzy i farmaceutów, a skończywszy na diagnostach laboratoryjnych czy fizjoterapeutach.

Nadchodzące zmiany mają na celu standaryzację procesu edukacji podyplomowej oraz zapewnienie większego dostępu do najświeższych wyników badań naukowych w dziedzinie medycyny. Dzięki centralizacji zadań, procedura przeprowadzania egzaminów państwowych i tworzenia wspólnych programów kształcenia ma stać się bardziej jednolita i transparentna. „Zintegrowanie różnych dziedzin medycyny pozwoli nie tylko na lepsze wykorzystanie zasobów, ale także na podniesienie jakości szkoleń”, – jak czytamy w komunikacie.

Nowe prawo oznacza, że Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych stanie się formalnie częścią CMKP, a pracownicy pierwszej instytucji przejdą do nowej struktury. Po wprowadzeniu nowelizacji, nazwa CMKP uleczy zmianie, aby lepiej odzwierciedlać jej rozszerzone zadania.

CMKP będzie także odpowiedzialne za finansowanie specjalizacji dla pielęgniarek i położnych, co ma ułatwić dostęp do specjalistycznego kształcenia. Ponadto, dyrektor CMKP otrzyma większą ilość uprawnień administracyjnych, w tym kontrolę nad akredytacją jednostek szkolących i możliwość uznawania kwalifikacji zawodowych zdobytych za granicą.

Zmiana ustawy będzie miała wpływ również na organizację edukacji w innych zawodach medycznych, takich jak lekarze, dentyści, farmaceuci, fizjoterapeuci i diagnostyka laboratoryjna. Do zadań CMKP będzie należało organizowanie szkoleń specjalizacyjnych, przyznawanie akredytacji jednostkom szkoleniowym oraz kontrola jakości realizowanych szkoleń.