Aromaterapia i aromamarketing: bliskie relacje między zapachem a emocjami

Praktyki aromaterapii i aromamarketingu są nierozerwalnie powiązane. Zapach posiada nie tylko zdolność do wprowadzenia człowieka w stan relaksu, ale również skłania potencjalnego klienta do skorzystania z określonych usług, na przykład w sklepie odzieżowym, spa czy gabinecie kosmetycznym.

Interesowanie się tematyką zapachów sięga 5000 lat p.n.e. W Mezopotamii i Egipcie używano olejków eterycznych i kadzideł do oddawania czci bogom i zmarłym. Wyższe warstwy społeczne wykorzystywały substancje pachnące do pielęgnacji ciała oraz dla luksusu. Rozwój rynku perfumeryjnego zawdzięczamy Fenicjanom, a w późniejszych czasach jego rozkwit nastąpił na terenach Azji, Afryki oraz w regionie Morza Śródziemnego.

Ważne jest podkreślenie, że wiele roślin, a także niektóre bakterie i grzyby wydzielają olejki eteryczne do atmosfery. Jakość olejków eterycznych determinuje skład chemiczny lotnych związków obecnych w różnych częściach roślin. W jednym olejku eterycznym może być zawartych od 100 do 300 różnych komponentów, a każdy olejek ma unikalny skład chemiczny i specyficzne właściwości terapeutyczne.

Olejki eteryczne początkowo były znane głównie ze swoich leczniczych właściwości dla skóry, ale szybko potwierdzono również ich wpływ na emocje człowieka. Ich zapach pobudza część mózgu odpowiedzialną za stan psychiczny. Niektóre olejki eteryczne są w stanie pokonać apatię (trawa cytrynowa), smutek (majeranek), strach (jaśmin), niezdecydowanie (paczula).

Jednym z pierwszych narządów odbierających zapach jest nabłonek węchowy znajdujący się w górnej części jamy nosowej. Każda z komórek węchowych specjalizuje się w odczuwaniu jednego określonego zapachu. Człowiek jest w stanie jednocześnie wyczuć 15 różnych substancji zapachowych, co oznacza aktywację 15 różnych typów komórek węchowych.

Zanim cząsteczki zapachowe dotrą do receptorów węchowych, muszą się rozpuścić w warstwie śluzu pokrywającej jamę nosową. Aby być efektywne, muszą spełniać trzy warunki: być lotne, być rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach. Zapach docierający do komórki węchowej wyzwala impuls elektryczny, który wewnątrz komórki jest tysiąc razy silniejszy, a następnie jest przekazywany do mózgu.

Składniki olejków eterycznych podczas kąpieli czy masażu wnika do organizmu, zwiększając równowagę emocjonalną i harmonię życiową. Mają działanie uspokajające i przeciwbólowe, osłabiając aktywność zakończeń nerwowych odpowiedzialnych za przekaz sygnału bólu.

Najbogatsze źródło olejków eterycznych można znaleźć w lesie iglastym wiosną i latem. Zapach jałowca pospolitego zmniejsza zmęczenie, bezsenność, lęki, obniża ciśnienie krwi i działa antyseptycznie. Zapach sosny łagodzi objawy infekcji dróg oddechowych i astmy. Jodła i świerk redukują zmęczenie.

Zapach w gabinecie kosmetycznym, czyli aromaterapia, może być częścią masażu relaksacyjnego. Olejki eteryczne stosowane są w kosmetologii dla poprawy urody i kondycji organizmu. Aromaterapia stosowana podczas masażu pomaga redukować widoczność cellulitu, rozstępów skóry, odmładza naskórek, odżywia i stymuluje regenerację mięśni. Mają również pozytywny wpływ na włosy, pobudzając metabolizm komórek włosowych.